Winkels & Openingstijden
Klantenservice

Ontdek Nieuwe mode

Laat je inspireren door de verhalen van pioniers van duurzame mode en ontdek hoe kleine initiatieven als 1/Off Paris, The Spinning Closet, A Beautiful Mess en Xupes uitgroeiden tot serieuze ondernemingen die een verschil maken in de modewereld van vandaag.

De nieuwe mode is geen trend

Duurzaamheid is de nieuwe mode. Geen vluchtige trend, maar een nieuwe visie die hier is om te blijven. Het is een vernieuwende kijk op mode en hoe we daar op een verantwoorde manier mee omgaan. Denk daarbij aan het huren van kleren in plaats van kopen. Of denk aan het hergebruiken, vermaken, recycleren of verkopen van kledij. Door creatief om te springen met materialen en grondstoffen verminderen we de impact van de mode-industrie op het milieu en het klimaat. En het mooie is: deze nieuwe mode staat iederéén goed.

Het verhaal van A Beautiful Mess

Met A Beautiful Mess wil Naz Kawan de mode-industrie verduurzamen en tegelijkertijd de talenten van gevluchte kleermakers benutten. In het atelier in Amsterdam krijgen kleermakers met een vluchtelingenachtergrond een re-start programma en maken ze producten voor onder andere Patta, Google en Daniëlle Cathari.

"Ik deed vier jaar geleden onderzoek naar circulair- economische uitdagingen in de mode-industrie. Repair, reuse en redesign zijn belangrijke termen geworden in de mode-industrie. Tussen de vluchtelingenstroom die Nederland de laatste paar jaar heeft bereikt, zitten veel mensen met kennis van het kleermakersvak en twintig tot dertig jaar ervaring. Dat talent wilde ik benutten en samen met Fleur Bakker heb ik het atelier Makerspace opgericht, waar mensen een nieuwe start kunnen maken. Tot nu toe hebben we in een jaar tijd 25 kleermakers een plek kunnen geven om hun talent weer in te zetten.

“We produceren mode uit restpartijen of gerecyclede materialen. Het lijkt me mooi als we ooit uit alleen textieloverschot nieuwe producten creëren. Ons doel is zo duurzaam mogelijk produceren. Omdat ons atelier in Nederland is gevestigd, kunnen bedrijven makkelijk onderdeel zijn van het productieproces en gebruikmaken van de kennis die onze kleermakers hebben. Het is eerder een co-creatie dan een opdracht. En doordat wij lokaal produceren hoeven er geen mensen op en neer te vliegen naar het buitenland, waardoor we ook op die manier bijdragen aan verduurzaming.”

“Mijn missie is de textielindustrie weer naar Nederland halen, waar kleermakers in de mode-industrie een eerlijk salaris verdienen en we op een duurzamere manier kunnen produceren. Dat is een ingewikkeld proces. Vijftig jaar geleden waren er nog honderden ateliers in Amsterdam, nu zijn bijna alle productieprocessen naar goedkopere buitenlanden verplaatst. Het re-start programma - ondersteund door Refugee Company - van A Beautiful Mess helpt mensen weer hun rug te rechten. We creëren een veilige omgeving, waar mensen onderdeel worden van de maatschappij. Het gaat bij A Beautiful Mess om veel meer dan mode maken. Het gaat over gelijkwaardigheid, het opnieuw leren waarderen van de talenten van de vakmensen die onze kleding maken in de mode-industrie."

Het verhaal van Xupes

Rolex, Chanel, Hermès en Cartier: het zijn enkele van de bijzondere merken die Xupes verkoopt. Deze luxe tweedehandsboetiek biedt service en kwaliteit van het hoogste niveau.

“Tien jaar geleden zijn we begonnen met de verkoop van tweedehands luxe items. We richten ons op high end merken die levenslang meegaan en generaties in de familie blijven."

“We proberen het imago van tweedehands zodanig te veranderen dat het straks net zo vanzelfsprekend is een gedragen Rolex-horloge of Chanel-tas te kopen als een nieuwe. Daarbij spelen meerdere factoren een rol. Vertrouwen en kwaliteit zijn natuurlijk heel belangrijk. Met onze service proberen we het niveau van de modehuizen te evenaren – daarmee hopen wij mensen aan te spreken die normaal niet geïnteresseerd zijn in tweedehands producten. Zij willen de garantie dat wanneer ze veel geld uitgeven aan iets bijzonders, ze in alle opzichten waar voor hun geld krijgen. Daarom biedt Xupes premium service.”

“Het aanschaffen van een bijzonder product moet een unieke ervaring zijn. Daarom kiezen wij de locatie, omgeving, inrichting en het personeel voor onze boetieks zorgvuldig uit.”

“Het idee dat een luxeproduct per se nieuw moet zijn, is achterhaald. We leven in een tijd waarin we juist producten die al gemaakt zijn moeten koesteren. Bij Xupes proberen we de waarde van tweedehands producten te behouden. Het zijn allemaal dingen die je je hele leven lang bij je wilt houden. Wij concurreren niet met modehuizen, maar vullen ze juist aan. Wanneer iemand een tweedehands Hermès koopt, hoeft er geen nieuwe gemaakt te worden. Dat scheelt energie en grondstoffen. De merken zijn er zelf ook bij gebaat om een bepaalde schaarsheid in stand te houden.”

“De laatste jaren merken we een duidelijke omslag in het denken, waar wij aan hopen bij te dragen. Dat we niet altijd iets nieuws moeten. Dat zien wij als een hele positieve ontwikkeling.”

Het verhaal van 1/Off Paris

Ondanks een verschillende achtergrond in de mode hadden Renée van Wijngaarden en Xuan-Thu Nguyen dezelfde droom. De liefde voor high-end vintage bracht ze bij elkaar en in 2019 richtten ze het modelabel 1/Off Paris op om in hun atelier oude designerstukken een nieuw leven te geven.

Xuan-Thu: “Als coutureontwerper schrok ik van de hoeveelheid prachtige stukken die overblijven en vernietigd worden. Daar moet ik iets mee, dacht ik. Toen ontmoette ik Renée. Zij heeft net als ik een voorliefde voor vintage design. Samen kwamen we tot de oprichting van 1/Off Paris, waar we bijzondere designerstukken heruitvinden.”  

Renée: “We geven stukken een twist door de meest bijzondere details uit te lichten. Een Burberry trenchcoat, die draaien we bijvoorbeeld binnenste buiten. Het is upcyclen, een veelgehoord begrip in de mode op dit moment, waarbij materialen worden hergebruikt en daardoor weer waardevol worden gemaakt. Wij doen dat met respect voor het kledingstuk, we verknippen het niet helemaal en laten de authentieke details intact.”

Xuan-Thu: “Net als bij couture moet er veel liefde in een stuk zitten. We benaderen zo’n vintagestuk ook op die manier. We ontdekken wat er bijzonder aan is en bedenken dan een nieuw, modern ontwerp.” 

Renée: “We hopen dat 1/Off mensen ook laat nadenken over mode consumeren en de huidige mode-industrie. Dat wij laten zien dat je moet investeren in een mooi stuk en het moet koesteren, en niet zomaar weggooien. Dat als je het zat bent, nadenkt over wat je ermee zou kunnen doen, hoe je het weer een nieuw leven kan geven. Daardoor wordt je garderobe ook waardevoller.” 

Xuan-Thu: “Het is een mindset. Er is veel meer mogelijk dan je denkt. We willen niet alleen mooie dingen maken, we hopen mensen ook te inspireren. Ik vind het fantastisch om te zien dat mensen die normaliter geen vintage zouden dragen door 1/Off ontdekken dat het heel smaakvol kan zijn. Daarmee spreken we een totaal nieuwe doelgroep aan, waardoor we nog meer mensen bereiken met deze belangrijke boodschap.” 

Renée: “Veel jonge mensen voelen zich aangetrokken tot ons merk. Zij kijken anders naar deze wereld, willen het anders doen. Wij zijn trots dat we daar onderdeel van zijn. Nieuwe manieren van omgaan met mode, elkaar inspireren, motiveren. Dat is de toekomst.”

Het verhaal van Spinning Closet

Spinning Closet verhuurt designerjurken van modehuizen als Stella McCartney, Alexander McQueen en Valentino. Ceyla Ruypers (35) startte het bedrijf met zakenpartner Lilia Planjyan toen ze constateerde dat mensen op zoek zijn naar andere manieren van mode consumeren. Zo ontstond het idee van een gedeelde high-end garderobe.

“Vorig jaar ging Spinning Closet live, nog niet zo lang geleden. We kregen meteen enthousiaste reacties en veel aandacht in de media. Ik denk dat de timing juist was. We zijn – gelukkig – met zijn allen meer bezig met duurzaamheid en willen daar stappen in nemen. Niet alleen bedrijven, ook de consument.

We zijn nieuwsgierig naar andere vormen van mode consumeren. Een vriendin uit San Francisco vertelde twee jaar geleden dat ze geregeld kleding leent bij Rent the Runway, een kledingverhuurbedrijf in de Verenigde Staten. Het concept van een gedeelde kledingkast sprak mij en mijn business partner Lilia direct aan. Zo werd er een zaadje bij mij geplant. Kort daarna startte ik een marktonderzoek naar kledingverhuurconcepten in Nederland.

Een van de eerste projecten na de launch was een samenwerking met de Young Patrons Circle van Nationale Opera & Ballet Amsterdam voor hun jaarlijkse gala. Leden kregen een mail over Spinning Closet, en zo is het balletje goed gaan rollen.

We merken dat mond-tot-mondreclame voor ons heel belangrijk is. Wij geloven in de deeleconomie. Patrice Louvet, CEO van Ralph Lauren, zei in een inspirerende talk tijdens het World Economic Forum dat de kast van de toekomst er anders uit zal zien. Een derde zal nieuwe kleding zijn die je echt bezit, een derde tweedehands en een derde rentals. Het gaat in de toekomst minder over ownership en meer over sharing.

Je hoeft je kleding niet te bezitten. Je kunt elke keer weer een andere, nieuwe look dragen, zonder die te hoeven kopen. Zo wordt overconsumptie tegengegaan en zorgen we dat de voetafdruk van de consument op het gebied van mode verkleind wordt. Het moet anders, we moeten onze aardbol koesteren.”

Ontdek Nieuwe mode voor jou

Deze nieuwe mode is gemaakt met respect voor mens, dier en/of milieu. Ontdek het aanbod voor dames of heren en geef jouw garderobe een duurzame update. Dames Heren