De Bijenkorf presteert ook in 2018 beter dan de markt

24 May 2019

De Bijenkorf heeft afgelopen jaar zijn omzet weer zien groeien. De jaarcijfers van 2018 tonen een omzetstijging van 7,1 procent. Dit terwijl de non food retailmarkt een plus van 1,7 procent realiseerde (bron CBS).

Aan de omzetgroei droegen zowel de fysieke winkels als de webshop bij, met respectievelijk 1% en 33%. De winkelomzet groeide slechts beperkt doordat 6% van de verkoopvloer gedurende het hele jaar achter bouwschuttingen is geweest in verband met verbouwingen van afdelingen.

De Bijenkorf verwelkomde in zijn fysieke winkels net als vorig jaar zo’n 23 miljoen bezoekers. Online nam het aantal bezoekers met 32% toe. Ook afgelopen jaar vormt de Nederlandse consument de belangrijkste klantgroep. Het omzetaandeel van toeristen van buiten de EU bedraagt ca. 10%.

CEO van de Bijenkorf Giovanni Colauto: “De klant bepaalt wat, waar en wanneer hij iets wil kopen. Het is aan ons om het winkelen bij de Bijenkorf bijzonder te maken. Dat is onze premium experience strategie die we in 2013 hebben ingezet; investeren in merken, service en winkelbeleving, en daarmee onze klanten zich bijzonder laten voelen.”

“Onze klanttevredenheid in de winkels is gestegen, en in (internationaal) onderzoek naar klantbeleving scoort onze website consistent in de Europese top. Wij zijn ervan overtuigd dat de combinatie van fysieke retail en een webshop de basis is om als retailer succesvol te zijn.”

Dat deze strategie werkt bewijzen de cijfers. Al 6 jaar op rij groeit de omzet. Voorts is de operationele winst voor afschrijvingen (en een eenmalige last in 2017 voor de verhuizing naar een nieuw distributiecentrum) in 2018 met 6,9% gestegen, van € 38.7m naar € 41.3m. Het afgelopen jaar is er voor € 37.9 miljoen geïnvesteerd in de winkels en online vanuit de eigen operationele kasstroom.

Er zijn tal van grote projecten uitgevoerd afgelopen jaar. In Rotterdam werden luxe merken zoals Louis Vuitton, Saint Laurent en Valentino geïntroduceerd. In Utrecht opende de compleet vernieuwde damesmode-afdeling nieuwe merken als Sandro, Maje en Bash. In Amstelveen is de herenmode-afdeling uitgebreid en zijn merken als Lyle & Scott, Filling Pieces en C.P. Company toegevoegd. Maastricht kreeg een nieuwe cosmetica-, damesschoenen- en lederwaren afdeling met nieuwe merken zoals Kiehl’s, NARS, Alexander McQueen, Burberry en Coach. In Rotterdam, Eindhoven en Amstelveen tenslotte zijn de cafés vernieuwd.

Colauto: “Naast de continue vernieuwing om relevant te blijven voor de klant, is er nog een focus en dat is duurzaam ondernemen. Wij stimuleren positieve verandering voor mens, dier en milieu. Of het nu gaat om het terugdringen van onze CO2 uitstoot, energieverbruik of het besluit om geen producten van exotische huiden meer te verkopen in 2020.”