Room on the Roof presenteert audiovisuele installatie Ben Kreukniet tijdens Dutch Design Week

10 October 2019

Room on the Roof, de artist-in-residence van de Bijenkorf, presenteert ‘In Our Mind’s Eye’ een audiovisuele installatie van Ben Kreukniet. Tijdens Dutch Design Week van 19 t/m 27 oktober is de installatie te zien op de derde verdieping van de Bijenkorf Eindhoven. Een onderdeel van de installatie wordt getoond in een etalage van de Bijenkorf Eindhoven.

Inge Schmitt, Advisory Board Room on the Roof: "Met Room on the Roof willen we een positieve visie op de toekomst geven. Het project van Ben Kreukniet sluit hier feilloos op aan. Dit gebeurt onder andere door het samensmelten van technologie en tactiliteit tot een esthetische en bijzondere ervaring."

In Our Mind’s Eye is een audiovisuele installatie die ontstaan is vanuit de fascinatie voor wat buiten de grenzen van onze perceptie ligt en die het idee onderzoekt dat het grootste deel van de werkelijkheid zich alleen in ons hoofd afspeelt. De installatie bestaat uit twee delen: de audiovisuele installatie binnen in de Bijenkorf en een lichtsculptuur in de etalage. Samen nodigen ze uit een lijn te trekken tussen vluchtige observatie en intense fysieke ervaring.

Ben Kreukniet: “Ik ben benieuwd hoe technologie ons kan helpen om over de grenzen van onze zintuigen heen te kijken, en hoe dit vervolgens de relatie met onze omgeving en elkaar beïnvloedt. Mijn installatie in de Bijenkorf Eindhoven geeft bezoekers de kans hiermee te experimenteren. Ik ben dan ook erg blij met deze samenwerking met Room on the Roof.”

Biografie Ben Kreukniet Kunstenaar en creative director Ben Kreukniet werkt op het snijvlak van visuele kunst, muziek en architectuur. Hij maakt installaties die geluid, licht en technologie combineren om structuren en processen te onthullen die de menselijke ervaring vormen.

Zijn proces is multidisciplinair en collaboratief - hij werkt samen met een netwerk van makers en technologen om werk te realiseren voor musea en galerieën, de openbare ruimte en live-optredens. Voordat hij zijn solopraktijk begon in 2016, was hij co-regisseur van United Visual Artists en zusterstudio Another Space, die toezicht hield op ontwerp en ontwikkeling in de artistieke en performatieve praktijk van de studio.