Deze Algemene Voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (hierna: Thuiswinkel.org) zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal-Economische Raad en treden in werking per 1 juni 2014.
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
a. Als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het laatste product fysiek in bezit neemt. De ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
b. Als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zending of het laatste onderdeel fysiek in bezit neemt;
c. Bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het eerste product fysiek in bezit neemt.
a. De ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
b. De consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
a. Hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
b. Hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
c. De ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
Tevens kunt u op de website van de Europese Commissie, https://webgate.ec.europa.eu/odr/, een beroep doen op geschillenbeslechting.
De Consumentenombudsdienst kan een aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil weigeren indien de klacht niet voorafgaandelijk bij de Bijenkorf werd ingediend. Ze kan dit ook wanneer de klacht meer dan een jaar geleden bij de Bijenkorf werd ingediend of wanneer de behandeling van het geschil de effectieve werking van de Consumentenombudsdienst ernstig in gedrang zou brengen.
De Consumentenombudsdienst zal een aanvraag niet behandelen indien de klacht anoniem wordt ingediend of wanneer de tegenpartij, zijnde de Bijenkorf, niet is of niet kan worden geïdentificeerd. Dit geldt ook indien de klacht verzonnen, kwetsend of eerrovend is. Ook wanneer de klacht reeds werd behandeld door een andere bevoegde instantie, zal de Consumentenombudsdienst de klacht niet behandelen.
Binnen een termijn van 90 kalenderdagen na ontvangst van de volledige aanvraag, brengt de Consumentenombudsdienst de uitkomst van de geschillenregeling ter kennis van de betrokken partijen. Uitzonderlijk kan deze termijn eenmalig worden verlengd op voorwaarde dat de partijen daarvan zijn geïnformeerd voor het verstrijken van de eerste termijn, en dat deze verlenging wordt gemotiveerd door de complexiteit van het geschil.
Bereikt de Consumentenombudsdienst een minnelijke regeling, dan sluit hij het dossier af en wordt er een bevestiging aan alle partijen gestuurd, schriftelijk of op een andere duurzame gegevensdrager. Wanneer er geen minnelijke regeling kan worden bereikt, deelt de Consumentenombudsdienst dit schriftelijk of op een andere duurzame gegevensdrager mede aan de partijen en kan hij tezelfdertijd een aanbeveling formuleren ten aanzien van de Bijenkorf, met kopie aan de aanvragende consument. Wanneer de Bijenkorf deze aanbeveling niet volgt, beschikt zij over een termijn van 30 kalenderdagen om haar gemotiveerd standpunt ter kennis te brengen aan de Consumentenombudsdienst en aan de consument.
Alle inlichtingen die de Consumentenombudsdienst ontvangt in het kader van de buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil, worden vertrouwelijk behandeld. De Consumentenombudsdienst kan zich laten bijstaan door deskundigen.
De behandeling van een aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil door de Consumentenombudsdienst is kosteloos.
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.